بیمه ویژه رشد ۲.۸ درصدی ارزش فروش صادراتی اوره‌سازان بورسی - بیمه ویژه

بیمه ویژه ، سعیدرشیدی، این شرکت ها در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و ۴ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، از جانب کاهش نرخ‌های جهانی محصولات، کاهش تقاضا و افزایش نرخ خوراک و حامل‌های انرژی، با چالش روبه‌رو شدند.

از منظر بازار سهام، تغییرات به عمل آمده باعث شد تا سرمایه‌گذاران نسبت به سهام این گروه چندان خوش بین نباشند و از اواسط اردیبهشت ماه تا پایان مردادماه ، بیش از ۳۰ درصد ارزش بازاری سهام اوره‌سازها از دست برود.

بااین همه، درهفته گذشته  اخباری مبنی بر احتمال تجدید نظر دولت در نرخ خوراک صنایع منتشر شد که روز شنبه و درپی اظهارات وزیر اقتصاد قوت گرفت.

اگر دولت نرخ گاز خوراک اوره سازها را به ۵ هزارتومان و نرخ برق را به ۲ هزارتومان بازگرداند، حاشیه سود عملیاتی اوره سازها بین ۱٫۳ تا ۲٫۴ درصد افزایش می یابد.

این امرمی تواند به عنوان یک تغییر اساسی در میزان بازدهی آنها تا پایان سال محسوب شود.

اما این موضوع، تا تاریخ تنظیم این گزارش بطور رسمی تایید نشده است.

در جدول زیر تغییرات هزینه مصرف گاز شیرین و گاز سوخت اوره‌سازان فعال در بازار سرمایه بایکدیگر مقایسه شده است.

2

براساس ارقام موجود درجدول، جمع هزینه گاز شیرین این پتروشیمی ها حدود ۸٫۷ درصد کاهش و جمع هزینه گاز سوخت آنها بیش از ۲۸ درصد افزایش داشته است.

در بین نمادهای بررسی شده ، بیشترین افزایش هزینه ها مربوط به نماد «شلرد» است که با توجه به افت فروش و صادرات آن ، این رقم بسیار قابل توجه است.

اوره‌ای های بورسی بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان صادرات داشتند

بررسی گزارش تولید و فروش ۵ شرکت تولیدکننده محصولات نیتروژنی و کود اوره نشان می دهد، حجم صادرات این شرکت ها تا پایان تیرماه ، بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.

درحالی که ارزش کل صادرات آنها حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده و تنها ۲٫۸ درصد افزایش یافته است.

این موضوع به دلیل کاهش ۳۵ تا ۷۰ درصدی قیمت آمونیاک و کود اوره در بازارهای جهانی است.

درواقع  با شروع جنگ روسیه و اوکراین و همچنین خارج شدن شرکت های روسی از بازارهای جهانی ، قیمت ها تاحدود زیادی افزایش یافته بود که درپی کاهش تنش ها ، این روند تعدیل شد.

این موضوع بر بازدهی شرکت های ایرانی نیز تاثیرگذاشت و با وجود افزایش حجم صادرات، میزان درآمدآنها به نسبت کمتر افزایش یافت.

درجدول زیر میزان حجم و ارزش فروش ۵ شرکت اوره ساز فعال در بازار سرمایه بایکدیگر مقایسه شده است.

1

براساس ارقام موجود در جدول، بیشترین عملکرد صادراتی در نمادهای «شیراز» و«کرمانشا» به ثبت رسیده است.

«شیراز» در ماه گذشته طی اطلاعیه ای از رفع اشکال واحدهای تولیدی اوره و آمونیاک منطقه سه خود خبر داد و اعلام کرد که این واحدها با حداکثر ظرفیت به مدار تولید بازگشتند.

از طرفی ، نماد«شلرد» در گزارش های فروش کل و صادراتی خودعملکرد ضعیف تری را به ثبت رسانده که علت اصلی کاهش میزان درآمدهای کل صنعت نیز ، همین موضوع است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 165 views بار دسته بندی : بیمه های بازرگانی تاريخ : 29 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها