بیمه ویژه تعریف ۳۶ میلیارد دلار پروژه بهینه‌سازی انرژی در شورای اقتصاد - بیمه ویژه

به گزارش بیمه ویژه به نقل از شانا، جواد اوجی امروز (دوشنبه، ۲۳ مردادماه) در آیین گشایش کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران، با اشاره به اینکه امروز صنعت نفت یکی از مهم‌ترین صنایع کشور است، افزود: تأمین امنیت انرژی کشور برعهده این وزارتخانه است و ۹۵ درصد انرژی کشور از  نفت تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع ناترازی گاز و فرآورده‌های نفتی مقوله مهمی است که شامل افزایش تولید و بهینه‌سازی مصرف می‌شود.

وزیر نفت تأکید کرد: در دولت سیزدهم با همراهی مجلس شورای اسلامی برنامه‌ریزی خوبی برای افزایش تولید نفت و گاز شده است.

اوجی با اشاره به اینکه امروز به عدد ۳ میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه تولید نفت رسیدیم و یک میلیارد مترمکعب گاز در کشور تولید می‌شود، گفت: البته ظرفیت تولید نفت ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار  بشکه در روز است.

وی با تأکید بر بهره‌برداری از ۱۵ میلیارد دلار پروژه نیمه‌تمام نفتی پارسال افزود: امسال نیز ۱۲ میلیارد دلار پروژه نیمه‌تمام به بهره‌برداری می‌رسد که افزایش تولید گاز، نفت و فرآورده‌های نفتی را رقم خواهد زد.

وزیر نفت ادامه داد: از جمله این طرح‌ها می‌توان به بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی اشاره کرد که ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت فرآورش گار کشور اضافه کرد.

اوجی به بهره‌برداری از فاز ۲ طرح توسعه پالایشگاه آبادان اشاره و تصریح کرد: با بهره‌برداری از این طرح، ۲۱۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشگاه آبادان و ظرفیت پالایش نفت کشور افزوده شد. در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل نیز پروژه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ به بهره برداری رسید.

وی افزود: این روزها نیز آماده بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی هستیم که ۲۰ سالروی کاغذ مانده بود و در آینده‌ای نزدیک با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد. پروژه‌های دیگری نیز در دستور کار است.

وزیر نفت تأکید کرد: با وجود افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز در کشور، اما در بخش مصرف نیز باید بهینه‌سازی انجام شود.

اوجی با اشاره به اینکه در این دولت و مجلس انقلابی طرح‌های خوبی داشتیم، بیان کرد: ماده ۱۲ از سال ۹۲ به تصویب رسید، اما انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذار ایجاد نمی‌کرد. در این زمینه نشست‌های زیادی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و با بهره‌گیری از دیدگاه‌های مجموعه صنعت نفت تغییراتی در این قانون به‌وجود آمد.

وی با بیان اینکه اگر در بهینه‌سازی مصرف خوب کار کنیم بخش اعظمی از این ناترازی انرژی جبران می‌شود، اظهار کرد: ۳۶ میلیارد دلار پروژه در شورای اقتصاد برای بهینه‌سازی در بخش‌های مختلف داریم.

وزیر نفت گفت: همچنین در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ حساب بهینه‌سازی شکل گرفت که از محل صرفه‌جویی سوخت یا همان سوخت یا معادل آن به قیمت فوب خلیج فارس را به سرمایه‌گذار تحویل دهیم و برای سرمایه‌گذار انگیزه ایجاد کنیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 156 views بار دسته بندی : بیمه های بازرگانی تاريخ : 14 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها