بیمه ویژه امضای ۲ هزار میلیارد تومان قرارداد فناورانه در مناطق نفت‌خیز جنوب - بیمه ویژه

امضای ۲ هزار میلیارد تومان قرارداد فناورانه در مناطق نفت‌خیز جنوب

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اعلام کرد طی مدت یک سال حدود ۲ هزار میلیارد تومان پروژه‌های فناورانه با اشتغال بیش از هزار نفر کارسازی و امضا شده است.

به گزارش بیمه ویژه به نقل از به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محمد گلستان‌باغ با بیان اینکه اقتصاد فناورمحور و دانش‌بنیان سبب افزایش بهره‌وری می‌شود، تصریح کرد: تحول کنونی حوزه فناوری مناطق نفت‌خیز وابسته به مطالعه دقیق، آسیب‌شناسی و تبیین فعل «ما می‌توانیم» بر اساس ظرفیت بالنده علمی کشور است.

وی افزود: در این دوره یک ساله سعی شد همه ابزارهای ممکن قانونی از جمله قانون جهش تولید دانش‌بنیان و ظرفیت نظام‌نامه پژوهش و فناوری وزارت نفت در کنار ابزارهای موجود پژوهشی قرار گیرد. این موضوع، ضمن اصلاح فرآیندها و شکل‌دهی ساختارها جهش قابل توجهی در تقاضای محصولات فناورانه و کارسازی و قراردادهای پژوهشی و فناوری سازمان ایجاد کرده است.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه تحول کنونی تأثیر بسزایی در ایجاد اعتماد سازمان به حل مسائل و چالش‌های حیاتی تولید از درگاه پژوهش و فناوری داشته است، ادامه داد: در بعضی موارد موضوع‌های مهمی که بیش از پنج سال رها شده بود از سوی درگاه پژوهش و کارگروه بار اول و همکاری مستمر مدیریت‌های متقاضی در مدت کمتر از ۶ ماه کارسازی شد و در شرف امضای قرارداد قرار گرفت.

* امضای ۶ قرارداد تولید بار اول در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب

گلستان‌باغ گفت: ۶ قرارداد تولید بار اول در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب امضا شده و دو مجوز قراردادی صادر شده از سوی معاونت علمی نیز در شرف امضای قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان است که مجموع این هشت قرارداد با ارزش مجموع حدود ۶۰۰ میلیارد تومان شامل پلاگ‌های متورم‌شونده قابل بازیافت، تولید دو سیال شیمیایی، سه نرم‌افزار و سامانه تخصصی بالادستی، پمپ‌های روزمینی چندفازی با تأثیر افزایش تولید ۱۲ هزار بشکه‌ای و خدمات فناورانه جریان‌سنج چندفازی است که رقم برآوردشده از صرفه‌جویی ارزی این پروژه‌ها حدود ۱۲ میلیون یورو و حجم اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حدود  ۲۵۰ نفر است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ بسته فناورانه در آستانه صدور مجوز بار اول از سوی معاونت علمی ریاست‌جمهوری است، افزود: ارزش تقریبی این بسته‌های قراردادی ۱۸۰۰ میلیارد تومان و شامل تجهیزات روسطحی و زیرسطحی، خدمات فناورانه و نرم‌افزارهای تخصصی حوزه بالادستی نفت است که صرفه‌جویی ارزی حاصل از این قراردادها ۲۵ میلیون یورو می‌شود. همچنین اشتغال مستقیم و غیرمستقیم اجرایی شدن این طرح‌ها بیش از ۱۰۰۰ نفر است که شاخص مهم همه این طرح‌های فناورانه و دانش‌بنیان بی‌شک طراحی، ساخت و اجرای آنها برای نخستین بار در کشور خواهد بود. گفتنی است افزون‌ بر این ۱۵ بسته فناورانه و پژوهشی نیز با اعتبار دوسالانه حدود  ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در مرحله نهایی‌سازی پیشنهادهای فنی و مالی است.

* حجم پروژه‌های دانش‌بنیان مناطق نفت‌خیز جنوب کم‌نظیر خواهد بود

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ادامه با اشاره به محدودیت سقف قراردادی بار اول یادآور شد: طرح‌های مهمی در حوزه تأسیسات فرآورشی و بومی‌سازی تجهیزات، قطعات و ماشین‌آلات فرآیندی، همچنین حوزه زنجیره ارزش بالادستی نفت خام به کمک ظرفیت طرح‌های پیشران معاونت علمی در حال اقدام است که جزئیات آن در صورت موافقت‌های اولیه و ستادی به‌زودی منتشر خواهد شد. شایان ذکر است حجم پروژه‌ها و نوع موضوعات و اقدام‌های پرداختی در این حوزه در مسیر نوآوری و دانش‌بنیان شدن صنعت نفت ان‌شاءالله در صورت وقوع کم‌نظیر خواهد بود.

گلستان‌باغ با اشاره به اینکه در حوزه‌ قراردادهای پژوهشی نیز ۳۳ قرارداد جاری با ۱۶ مرکز تحقیقاتی مجزا امضا شده و ۲۶ پروژه نیز در مرحله امضای قرارداد است، تصریح کرد: از ابتدای حضور تاکنون بیش از ۲۴۰ پیشنهاد پژوهشی و بار اول را از مراکز دانشگاهی و دانش‌بنیان کشور دریافت و ۷۰ نیاز پژوهشی نیز از مجموعه مدیریت‌های مناطق نفت‌خیز اخذ کرده‌ایم، همچنین ۱۱۰ پروژه تحصیلات تکمیلی در مقطع ارشد و دکترا حمایت شده است که مجموع رقم حمایت از پایان‌نامه دانشجویان در ۱۰  سال‌ اخیر به بیش از هزار دانشجو می‌‎رسد و رقم قابل توجهی است. گفتنی است چهار قرارداد فرصت مطالعاتی برای نخستین بار از سوی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و ۱۰ تفاهم‌نامه با مراکز علمی، دانشگاهی و دانش‌بنیان امضا شده است.

وی اظهار کرد: افزون‌ بر راه‌اندازی نشست تخصصی دائمی دوشنبه‌های دانش‌بنیانی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، دو رویداد فناورانه هوشمندسازی چاه‌ها و تصفیه پساب‎های صنعتی در سال ۱۴۰۱ برگزار شد و سمینار مسیر نوآوری باز و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری با محوریت صنایع استان خوزستان به میزبانی پژوهش و فناوری مناطق نفت‌خیز امسال برگزار می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 174 views بار دسته بندی : بیمه های بازرگانی تاريخ : 2 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها