بیمه ویژه تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی به صورت آنلاین و حضوری+ مدارک مورد نیاز - بیمه ویژه

روش های تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی یکی از انواع بیمه‌ها است که با هدف بازنشستگی و دفترچه درمان تهیه می‌شود. به طور حتم اگر برای تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی خود اقدام نکنید، نمی‌توانید از خدمات این بیمه‌نامه بهره‌مند شوید. تمدید بیمه، زمانی انجام می‌شود که قصد داشته باشید مدت بیمه‌نامه خود را ادامه دهید و با توجه به پرداخت حق بیمه، از خدمات آن استفاده کنید. در ادامه این مطلب درباره چگونگی تمدید دفترچه بیمه و خدمات بیمه تامین اجتماعی توضیحاتی خواهیم داد با ما همراه باشید.

اعتبار دفترچه بیمه تامین اجتماعی

همانطور که می‌دانید مدت اعتبار بیمه‌نامه به طور معمول بازه زمانی مشخصی دارد که در آن تاریخ تمدید بیمه‌نامه مشخص شده و به صورت ۶ ماهه یا سالانه می‌باشد. در برخی موارد به صورت خودکار به مدت سالانه این تمدید انجام خواهد شد.

توجه کنید که در برنامه‌ریزی‌های جدید و با شیوع بیماری کرونا شرایطی فراهم شده‌است که تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی به صورت غیر حضوری هم امکان پذیر باشد.

مدارک مورد نیاز برای تمدید دفترچه بیمه

به طور حتم برای تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی به یک سری مدارک نیاز است تا با ارائه آن‌ها بتوان دفترچه را تمدید کرد و از خدمات درمانی در کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها استفاده کرد. این مدارک عبارتند از:

  • شناسنامه
  • دفترچه قبلی بیمه‌گزار
  • گواهی اشتغال به تحصیل

شناسنامه

اهمیت ارائه شناسنامه برای فرزندان دختری است که بالای ۱۵ سال سن دارند و برای استفاده از دفترچه تامین اجتماعی باید دختر ازدواج نکرده باشد یا برای خودش حق بیمه‌ای پرداخت نشده باشد. اگر دختر ازدواج کند از کفالت پدر یا سرپرست خانواده نمی‌تواند استفاده کند. به طور کامل از خدمات بیمه تامین اجتماعی سرپرست خانواده محروم می‌شود و باید تحت تکلف همسر خود قرار گیرد و به عنوان بیمه شده فرعی از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کند.

در حقیقت ارائه شناسنامه در زمان تمدید بیمه تامین اجتماعی برای ازدواج و تحت تکلف بودن خانوداه، الزامی ‌است.

دفترچه قبلی بیمه‌گزار

دقت کنید که تمام افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند( بیمه‌شده اصلی و بیمه شده‌های فرعی) برای تمدید دفترچه‌های بیمه خود، نیاز است که دفترچه قبلی را تحویل دهند تا دفترچه بیمه‌ای معتبر برای آن‌ها صادر شود

گواهی اشتغال به تحصیل

فرزند‌های بالای ۱۹ سال تحت تکلف بیمه‌شده اصلی، باید گواهی اشتغال به تحصیل ارائه کنند. در حقیقت زمانی که فرزند پسر بالای ۱۹ سال مشغول به تحصیل یا ازکارافتاده باشد، می‌تواند به عنوان بیمه‌شده فرعی تحت کفالت قرار گیرد.

تمدید حضوری و آنلاین دفترچه تامین اجتماعی

 

روش‌های تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی

با توجه به شرایط فعلی کشور، وضعیت بیماری کرونا و تغییرات پیشرفت تکنولوژی، دو روش برای تمدید دفترچه بیمه وجود دارد که عبارتند از:

  • مراجعه حضوری
  • تمدید به صورت غیر حضوری

مراجعه حضوری تمدید دفترچه بیمه

با مراجعه حضوری به یکی از مراکز کارگزاری‌های بیمه تامین اجتماعی می‌توان تمدید دفترچه بیمه را انجام داد. این روش یکی از مرسوم‌ترین و رایج‌ترین روش‌های تمدید دفترچه بیمه است. در این روش بیشتر افرادی که به اینترنت و سایر روش‌های پیشرفته آشنایی ندارند از آن استفاده می‌کنند. به طور مثال: سالمند‌ها در این دسته قرار می‌گیرند که روشی مطمئن و آسانی برای این افراد می‌باشد.

توجه کنید که در این روش نمی‌توان در روزهای تعطیل دفترچه را تمدید کرد. همچنین برای مراجعه در روزهای پنجشنبه باید تا قبل از ساعت ۱۲ خدمات خود را دریافت کنید.

روش‌های غیر حضوری تمدید دفترچه بیمه

بیمه شده‌های تامین اجتماعی برای تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی می‌توانند از ۶ طریق استعلام داشته باشند. افرادی که تاریخ دفترچه بیمه آن‌ها به پایان رسیده است، بدون مراجعه حضوری، می‌توانند از روش‌های مختلف و غیر حضوری، دفترچه بیمه خود را تمدید کنند. روش‌های تمدید غیر حضوری دفترچه بیمه به شرح زیر است:

  • بارکد خوان با استفاده از دوربین گوشی همراه
  • شماره‌گیری USSD کد دستوری #۱*۱۴۲۰*۴* یا #۱۴۲۰*۴*
  • استفاده از نرم افزار اپلیکیشن تأمین اجتماعی من
  • سایتir
  • شماره گیری کد دستوری #۱۶۶۶*
  • سامانه‌های اینترنتیir

روش‌های آنلاین هم برای تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی وجود دارد. مراحل تمدید دفترچه برای بیمه‌شده اصلی، بیمه‌شده فرعی، دفترچه بیمه دختر و پسر را توضیح خواهیم داد.

 

مراحل تمدید آنلاین دفترچه بیمه شده اصلی

به طور حتم می‌دانید که مراحل ثبت درخواست برای بیمه‌شده اصلی با بیمه‌شده فرعی تفاوت‌هایی دارد. در حقیقت بیمه‌شده اصلی باید به سایت رسمی ‌سازمان بیمه تامین اجتماعی مراجعه کند. با وارد کردن کد ملی و شماره بیمه‌نامه خود، تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی را انجام دهد.

مراحل تمدید آنلاین دفترچه بیمه‌شده فرعی

هنگام تمدید آنلاین برای دفترچه بیمه‌شده فرعی به جنسیت و سن اهمیت داده می‌شود و مطابق با این دو موضوع مدارکی دریافت خواهد شد. برای افرادی که سن کمتر از پانزده سال دارند باید مدارکی مانند: عکس صفحه اول دفترچه بیمه قبلی، یک قطعه عکس جدید با فرمت jpg و صفحه اول شناسنامه بارگذاری شود. البته که برای بیمه شده‌های بالای پانزده سال، علاوه بر مدارک گفته‌شده، باید صفحه دوم شناسنامه هم ارسال شود تا شرایط ازدواج محرز شود.

مراحل تمدید دفترچه برای بیمه‌شده دختر

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم، فرزند دختر هم جزو بیمه‌شده فرعی است و برای فرزند دختر بالای پانزده سال باید مدارکی مانند: یک قطعه عکس ۴*۳، عکس صفحه اول شناسنامه و عکس دفترچه بیمه قدیمی ‌ارائه شود. همچنین فرزند بالای پانزده سال نیاز به ارائه صفحه دوم شناسنامه هم دارد تا تحت تکلف بودن و عدم ازدواج وی مشخص شود. زیرا فرزند دختری که ازدواج کند، تحت تکلف سرپرست خانواده قرار ندارد و باید از طریق همسر خود بیمه شود.

 

مراحل تمدید دفترچه برای بیمه شده پسر

فرزند پسری که تحت تکلف سرپرست خانواده است و سن کمتر از نوزده سال دارد، باید مدارکی مانند: عکس صفحه دفترچه بیمه قبلی، یک قطعه عکس ۴*۳ و عکس صفحه اول شناسنامه ارائه کند.

توجه کنید که بعد از طی کردن مراحل و بارگزاری مدارک لازم، باید زمان و مکان تحویل دفترچه را در سامانه وارد کنید. بعد از این مراحل، تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی انجام شده و به محل مورد نظر شما ارسال می‌شود.

دفترچه تامین اجتماعی و شیوه‌های تمدید آن

دفترچه بیمه تامین اجتماعی

همه افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند، می‌توانند درخواست دفترچه بیمه تامین اجتماعی داشته باشند. صدور و تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای استفاده از خدمات درمانی، طبق قوانین بیمه درمانی کشور شامل مزایا و فرانشیز بیمه است که با توجه به نوع درمان مشخص می‌شود. به طور کلی بیمه‌شده اصلی می‌تواند، افراد خانوداه خود را با شرایط گفته شده، تحت تکلف قرار دهد و از خدمات درمانی و دفترچه‌ای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

برگرفته از: سایت بیمه دات کام https://bimeh.com

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 548 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 17 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.