بیمه ویژه انواع سختی گیر دیگ آبگرم - بیمه ویژه

دیگ آبگرم یا همان دیگ بخار نوعی مبادله حرارت را در میان آب و آتش بوجود می آورد که همین تبادل دما باعث افزایش دمای آب و رساندن آن تا نقطه جوش می‌باشد و پس از آن تولید بخار صورت می‌گیرد. در این مطلب می‌خواهیم ابتدا به توضیحی مختصر در رابطه با دیگ آبگرم و سپس به توضیح سختی گیر دیگ بخار و انواع آن می‌پردازیم.

ما می‌توانیم از دیگ آبگرم یا دیگه بخار در تاسیسات صنعتی به عنوان یکی از مهمترین بخش های این دستگاه ها اشاره کنیم که وظیفه اصلی این دستگاه تولید بخار است که از این بخار در سیستم های صنعتی و برخی از تجهیزات تاسیساتی استفاده می‌شود. ظاهر دیگر آبگرم ظرفی به صورت در بسته از جنس فلزی می‌باشد که از سمتی در تماس با آب و از سمت دیگر در ارتباط مستقیم با حرارت است که با این روش تبادل را بین آب و آتش ایجاد می‌کند و همین امر موجب رساندن آب به نقطه جوش و تشکیل و تولید بخار می‌شود. حال کار سختی گیر آبگرم حذف ترکیبات معدنی آب و املاح محلول در آن می‌باشد و همینطور این امر در عدم تشکیل رسوب نیز نقش بسزایی دارد به گونه ای که رسوب زدا ها املاحی را که در آب وجود دارد را معلق نگه داشته و از رسوب گرفتگی در سطح تبادل جلوگیری می‌کنند.

دیگ های آبگرم معمولا با هزینه بسیار بالایی همراه هستند و از طرفی به دلیل نقش کلیدی و بسزایی که در صنعت دارند، که به همین دلیل نگهداری و مراقبت از این دستگاه امری بسیار مهم است زیرا به همراه آسیب هایی که به دیگ بخار وارد می‌شود خطراتی جانی و مالی که در گاهی اوقات ممکن است جبران کننده نباشد، اتفاق میوفتد. یکی از مواردی که می‌تواند امکان بوجود آمدن مشکل را در دیگ های آبگرم افزایش دهد سختی آب است که به دلیل وجود یون هایی مانند کلسیم و منیزیم که در محلول آب وجود دارد می‌تواند با افزایش احتمال رسوب گرفتگی به دستگاه آسیب جدی و بزرگی وارد کند. حال ما باید برای از بین بردن این سختی که در یون های آب وجود دارد از تجهیزاتی استفاده کنیم که علاوه بر هزینه پایینی که دارند از خسارت های بزرگ و جبران ناپذیر دیگ آبگرم نیز جلوگیری کند، به همین دلیل می‌خواهیم به توضیح درباره سختی گیر های آبی که می‌توانیم برای دیگ های آبگرم استفاده کنیم بپردازیم.

دستگاه سختی گیر رزینی چیست؟

سختی گیر مکانیکی دستگاهی است برای مناطقه هایی که همراه با سختی آب فراوانی هستند استفاده می‌شوند، وظیفه سختی گیر رزینی جداسازی یون هایی که آب را سخت می‌کنند و جایگزین کردن یون های سبک به آب است، که این سختی گیر های رزینی از رایج ترین نوع سختی گیر در بازار هستند. گاهی اوقات بجای استفاده از سختی گیر های رزینی از موادی مانند کاندیشنر یا نرم کننده های شیمیایی، فیزیکی استفاده می‌کنند اما این نرم کننده های یون های و املاح اضافی را از درون آب مصرفی از بین نمی‌برند، بلکه فقط از چسبیدن آن ها به سطوح دستگاه و یا ته نشین شدن آن ها جلوگیری می‌کنند. بطور کملی می‌توان گفت تنها راه حلی برای نرم شدن آب به طور کامل و صحیح حذف کردن یون های کلسیم و منیزیم از آب می‌باشد که اینجام این کار فقط از طریق استفاد هاز سختی گیر های رزینی یا سختی گیر های یونی که در صنعت بیشتر استفاده می‌شود و همچنین روش های فیلتراسیون امکان پذیر می‌باشد. سختی آب باعث بوجود آمدن رسوب در جدار لوله های دیگ بخار آبگرم می‌گردد که آسیب های زیادی به دستگاه دیگ آبگرم مانند افت فشار در طول مسیر لوله که باعث کاهش ضریب انتقال می‌گردد.

ویژگی های سختی گیر رزینی

بطور کلی اگر بخواهیم به برخی از ویژگی های کلی سختی گیر رزینی اشاره کنیم، می‌توانیم بگوییم سختی گیر های رزینی اولین و مهمترین کاربردی که دارند از بین بردن یون های سنگین آب و جایگزینی آن ها با یون های سبک می‌باشد. برخی دیگر از ویژگی های جزئی سختی گیر های رزینی می‌توان به حذف سختی آب دیگ بخار، حذف یا کاهش سختی آب مورد نیاز در صنایع ای مانند نساجی و رنگرزی، حذف و کاهش سختی آب سیستم های سرمایشی و گرمایشی، نرم کردن آب نیروگاه های صنایع شیمیایی دیگ بخار اشاره کرد.

انواع سختی گیر دیگ آبگرم بر اساس جنس مخزن

بطور کلی سختی گیر دیگ بخار یا همان دیگ آبگرم بطور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند که می‌خواهیم در اینجا به دو مدل از انواع سختی گیر دیگ بخار اشاره کنیم.

سختی گیر دیگ آبگرم از جنس فایبرگلاس

کار اصلی این نوع سختی گیر دیگ آبگرم فایبرگلاس از بین بردن کامل بی کربنات سدیم و منیزیم از آب است که این کار میان یون های مثبت کلسیم و منیزیم که در آب مصرفی موجود هستند و یون های منفی سدیم که در ساختار رزین وجود دارند انجام می‌شود. متریال تشکیل شده سختی گیر رزینی از کامپوزیت، یک لایه رزین اپوکسی و پلاستیک فشرده بهداشتی می‌باشد. در این سختی گیر فایبرگلاس در اکثر اوقات از شیرهای نیمه اتوماتیک استفاده می‌کنند.

سختی گیر دیگ آبگرم از جنس فلزی

سختی گیر دیگ بخار فلزی از ورق سیاه که از جنس استیل هستند، استفاده می‌شود که این تجهیز پس از ساخته شدن سختی گیر رزینی فلزی در درون آن به دلیل مقاومت در برابر زنگ زدگی در مجاورت مستقیم و همیشگی با آب از سه لایه رنگ اپوکسی استفاده می‌شود و لایه بیرون دستگاه نیز که ضد زنگ می‌باشد از یک لایه روغن بر روی آن استفاده می‌شود. این نوع سختی گیر فشاری در حدود ۴ الی ۷ را می‌تواند تحمل کند که از این دستگاه در ظرفیت های بالا به دلیل قیمت بالای فلز ورق سیاه استفاده می‌شود زیرا به علت این تفاوت قیمت استفاده از آن در ظرفیت های پایین از لحاظ اقتصادی مناسب نمی‌باشد.

قیمت سختی گیر دیگ آبگرم به چه عواملی بستگی دارد؟

برخی از عواملی که در قیمت سختی گیر دیگ بخار تاثیر دارند از جمله جنس بدنه اعم از آر پی یا گالوانیزه، فشار کاری، ضخامت بدنه و جنس رزین آن هستند که این موارد جز مهم ترین مواردی هستند که تاثیر مستقیمی بر روی قیمت سختی گیر ها می‌گذارد. قیمت سختی گیر های اتوماتیک از قیمت نیمه اتوماتیک یا سولولو با مشخصات فنی فوق بالا تر می‌باشد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که هر چقدر ظرفیت دستگاه بالا تر باشد طبیعتأ قیمت دستگاه نیز افزایش خواهد یافت. برای دریافت اطلاعات دقیق تر درباره قیمت این نوع سختی گیرها می‌توانید به سایت مخزن سازه و یا تماس با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 245 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 17 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.