بیمه ویژه آمفیزم ریوی یا کرونا؟ - بیمه ویژه

فرایند دم و بازدم ( جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن) بر عهده ریه است پس می توان ریه را یکی از اعضای کلیدی بدن دانست. گاهی اوقات در اثر آسیب دیدگی کیسه های هوای موجود در ریه،  عملکرد ریه مختل می شود. بیماری حاصل از این اختلال را آمفیزم ریوی می نامند. آمفیزم نوعی بیماری مزمن ریوی است که درمان آن تقریبا غیر ممکن است. با توجه به اینکه طیف وسیعی از افراد جامعه با این بیماری ناآشنا هستند، این مقاله به معرفی و شیوه های درمان سنتی این بیماری اختصاص یافته است. در کنار موارد ذکر شده افزایش مصرف آب، دوری از محیط های آلوده، جلوگیری از افزایش وزن، استفاده از بخور و …. می توان  مفید واقع شود. اما همانگونه که گفت شد درمان بیماری آمفیزم ریوی امکان پذیر نیست بنابراین می توان انتظار داشت بیماران مبتلا همواره با مشکلات تنفسی دست و پنجه نرم کنند. با توجه به اینکه اقدامات درمانی برای بیماران مبتلا به آمفیزم باید سریع و تخصصی صورت گیرد بهتر است از خدمات ویزیت پزشک در منزل با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۰۹۶۸۰۵ بهره برده شود زیرا خدمات این پزشکان علاوه بر کیفیت بالا، سرعت بالایی نیز دارد، این خدمات عبارت است از تزریق سرم در منزل، تزریقات در منزل و . . .

آمفیزم ریوی چیست

آمفیزم ریوی نوعی انسداد شدید ریوی است که در اثر آسیب دیدگی بافت های ریه به وجود می آید. این بیماری خاصیت ارتجاعی بافت های ریه را از بین می برد و موجب کندی یا توقف حرکت هوا در مجراهای هوایی می شود. در واقع می توان گفت آمفیزم ریوی ساختار آناتومی ریه را دچار تغییراتی می کند که در اثر آن ریه دیگر قادر به تخلیه هوا نیست.  آسیب های حاصل از آمفیزم به مرور زمان موجب بزرگی و اختلال در عملکرد ریه می شود.

علت آمفیزم چیست

دلایل رخ دادن آمفیزم ریوی  بسیار متغیر است اما رخ دادن این بیماری می تواند ریشه در یکی از عوامل زیر داشته باشد.

  • مصرف محصولات حاوی توتون و تنباکو می تواند منجر به رخ دادن آمفیزم ریوی شود. نوع اثرگذاری دخانیات بر روی کیسه های هوا در ریه بسیار پیچیده است اما آمارهای علمی به خوبی گویای این امر است که افراد سیگاری بیش از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
  • پروتئین آلفا -۱ آنتی‌تریپسین یا AAT وظیفه دارد که مانع از حمله گلبول های سفید به بافت های بدن شود. این پروتئین به صورت طبیعی در بدن تولید می شود اما گاهی میزان تولید آن کاهش می یابد و این امر منجر به حمله گلبول های سفید به بافت های ریه می شود.
  • یکی دیگر از عواملی که منجر به آمفیزم ریه می شود، آلودگی هوا است. بدون شک قرار گیری مستمر در هوای آلوده می تواند عملکرد ریه با مشکل روبرو کند.
  • عوامل ژنتیکی نیز می تواند بدن افراد را برای ابتلا به این بیماری مستعد کند.

علائم آمفیزم چیست

آمفیزم ریوی خود را با علائم مختلفی نشان می دهد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

  • تنگی نفس از شایع ترین علائم این بیماری است به گونه ای که فرد مبتلا به علت شدت تنگی نفس قادر به انجام کوچکترین فعالیتی نیست.
  • سینه افراد مبتلا به این بیماری به صورت مکرر خس خس می کند.
  • آمفیزم ریوی می تواند خود را با احساس سنگینی و درد در ناحیه قفسه سینه نشان دهد.
  • در موارد شدید این بیماری می توان شاهد کاهش وزن، افسردگی، بی اشتهایی و … بیمار بود.
  • ابتلا به عفونت های ریوی و افزایش خلط از دیگر علائم آمفیزم است.
  • کمبود اکسیژن در افراد مبتلا به این بیماری می تواند منجر به کبودی لب ها و ناخن ها شود.

درمان سنتی آمفیزم

متاسفانه بیماری آمفیزم ریوی  قابل درمان نیست اما پزشکان با تجویز برخی از داروها می توانند تا حدودی علائم این بیماری را کاهش دهند و مانع از توسعه آن شوند. در کنار مصرف دارو اصولا رعایت برخی از نکات نیز می تواند مفید واقع شود. در زیر به برخی از درمان های سنتی آمفیزم ریوی  اشاره می شود که بکارگیری آنها به روند درمان کمک کند.

  • همانگونه که گفته شد یکی از دلایل اصلی رخ دادن آمفیزم ریوی اعتیاد به دخانیات است. ترک دخانیات یکی از عواملی است که می تواند مانع از توسعه و پیشرفت این بیماری شود. لازم به ذکر است افرادی که در معرض دود دخانیات نیز قرار دارند، مستعد ابتلا به این بیماری هستند.
  • یکی از ویتامین های مفید برای بدن که مصرف آن از ایجاد مشکلات تنفسی جلوگیری به عمل می آورد، ویتامین دی است. بنابراین به افراد مبتلا به آمفیزم توصیه می شود از منابع طبیعی همچون نور خورشید، ماهی چرب، گوشت گوساله و … بیش از قبل استفاده کنند. همچنین استفاده از قرص های ویتامین دی نیز می تواند مفید واقع شود.
  • یکی از داروهای گیاهی که مصرف آن در درمان بیماری های ریوی از دیرباز تا کنون رواج داشته است، جینسینگ است. مصرف جینسینگ علاوه بر تاثیر مثبت بر روند درمان آمفیزم، موجب کاهش استرس و افزایش انرژی بدن نیز می شود. در واقع این داروی گیاهی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • در آناناس ماده ای به نام بروملین وجود دارد که مصرف آن می تواند به کاهش التهاب ریه و درمان آمفیزم ریه کمک کند.
  • ماهی ساردین غنی از آنتی اکسیدان ها و کوآنزیم Q۱۰ است. آنتی اکسیدان ها در حذف رادیکال های آزاد بدن توانمند هستند. همچنین کوآنزیم Q۱۰ موجود در این ماهی می تواند منجر به کاهش التهاب ریه و کمک به روند درمان آمفیزم ریوی شود.
  • برای مرتفع کردن تنگی نفس و بهبود کارکرد ریه در افراد مبتلا به آمفیزم می توان از روغن اکالیپتوس استفاده کرد. همچنین اوکالیپتول موجود در این روغن کاهش التهاب را در پی دارد.
  • زنجبیل علاوه بر داشتن آنتی اکسیدان های مفید برای بدن، دارای خاصیت آنتی بیوتیکی است. مصرف زنجبیل می تواند به کاهش علائم بیماری آمفیزم ریه کمک کند.
  • در جهت کاهش درد و التهاب ریه می توان از زردچوبه استفاده کرد. در ترکیبات زردچوبه ماده ای به نام کورکومین وجود دارد که دارای خاصیت ضد التهابی است.
  • استفاده از دمنوش گل رز به درمان عفونت های ریوی کمک شایانی می کند به همین دلیل بیماران مبتلا به آمفیزم با مصرف این دمنوش می توانند به بهبود الگوهای تنفسی خود کمک کنند.
  • یکی دیگر از داروهای طبیعی بیماری آمفیزم ریوی، بادیان رومی است. این ماده همواره در مرتفع کردن مشکلات تنفسی کارآمد بوده است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 266 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 11 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.