بیمه ویژه ۸۲ درصد کارگاه‌های فعال کشورفاقد بیمه نامه بازرگانی هستند - بیمه ویژه

بیمه ویژه، زهرا نامداری،”داوود کریمی” در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین، گفت: براساس گزارش شرکت سوییس ری ضریب نفوذ بیمه در ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۲٫۶ درصد بوده که۰٫۴ درصد آن مربوط به بیمه‌های زندگی و ۲٫۲ درصد آن هم مربوط به بیمه‌های غیرزندگی بوده است.

وی،بابیان اینکه “میانگین ضریب نفوذ بیمه در جهان ۷٫۲درصد و در بازارهای نوظهور ۳٫۳ درصد است.” گفت: ضریب نفوذ بیمه در ایران درمقایسه با میانگین جهانی ۴٫۶ درصد و در مقایسه با بازارهای نوظهور ۰٫۷درصد کمتر است.

کریمی، ادامه داد: اگر میانگین ضریب نفوذ بیمه جهانی معیار قرارگیرد، باید حق بیمه تولیدی کشور در سال۹۹ به رقمی در حدود ۳۰۰ هزار میلیاردتومان می رسید.

عضو هیات مدیره شرکت بیمه تجارت‌نو، ادامه داد: البته در ده ماهه سال ۹۹  حق بیمه تولیدی صنعت بیمه نزدیک به ۶۵ هزار میلیارد تومان بوده که در خوشبینانه‌ترین حالت تا انتهای سال ۹۹ به ۷۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد و این یعنی باید حق بیمه تولیدی  ۴ برابرشود.

کریمی، بیان‌کرد: بابررسی آخرین جدول داده ستانده مربوط به سال ۱۳۹۵  از کل حق بیمه تولیدی کشور ۷۰ درصد متعلق به بنگاه‌های تولیدی و خدماتی و ۳۰ درصد مربوط به مصرف کننده‌های نهایی یعنی خانوارها است.

وی،ادامه داد: درواقع بیمه‌هایی هم که فروش می‌رود بیشتر بیمه‌های گروهی و مربوط به بنگاه‌ها است و چه‌بسا کسب‌وکارهایی که انفرادی و شخصی اداره می‌شوند بیمه نامه نداشته باشند.

این عضو هیات مدیره شرکت بیمه تجارت‌نو، تعداد کارگاه‌های  فعال در کشور در سال ۹۸ را نزدیک به ۲ میلیون و ۲۷۰هزار اعلام کرد و افزود: از این تعداد تنها ۱۸ درصد بیمه بازرگانی داشته‌اند و این یعنی ۸۲ درصد آنها فاقد بیمه بوده اند‌، البته ۶۱ تا ۶۲ درصد اینها بنگاه‌هایی هستند که توسط اشخاص اداره می‌شوند و الزامی به بیمه ندارند.

کریمی، به وجود بیش از ۳۰ شرکت بیمه‌ای در کشور اشاره کرد و افزود: رقابت دربازار بیمه کشور شدید است و با ورود شرکت‌های بیمه جدید این رقابت تشدید خواهد شدو چون در وضعیت فعلی اندازه سهم کیک بیمه در کشور کوچک است این شرکت‌ها به‌ناچار باید دنبال بازارها و فرصت‌های جدید بگردند.

به اعتقادوی، راهکار توسعه بازار بیمه کشور،دادن اطلاعات بیشتر و آگاه سازی مردم درخصوص ریسک‌هایی است که در کمین آنها است تا بدانند چگونه می‌توانند ریسک‌ها را مدیریت و خود را از حوادث در امان نگه دارند.

این عضو هیات مدیره شرکت بیمه تجارت‌نو، اظهارداشت: در۵ سال گذشته منتهی به سال ۹۸میانگین رشد تعداد بیمه نامه در کشور ۵٫۲درصد بوده اما در ۱۰ ماهه سال ۹۹ این رشد ۷٫۵ درصدمنفی است که ناشی از پایین آمدن ظرفیت بنگاه‌ها و بیکاری بوده که شیوع کرونا سهم قابل توجهی در این وضعیت دارد.

کریمی، اذعان داشت که پوشش بیمه تابع شرایط قراردادی است که بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار است و شرایط و بندهای آن تعیین کننده میزان و سطح پوشش بیمه بوده و ممکن است بیمه‌گذاری ارزش دارایی خود را کمتر اعلام کرده، درست ارزیابی نکند و یا درخواست پوشش بیمه کمتری داشته باشد.

کریمی، افزود: خریداران بیمه به برخی از نکات توجه نمی‌کنند و تنها به‌دنبال قیمت پایین‌تر هستند و چه‌بسا اگر بیمه‌گر رهنمودی ارائه کند نپذیرند اما به هرحال شرکت بیمه باید به رسالت خود عمل کند و علاوه بر قیمت مناسب این آگاهی را به فرد بدهد که با چه ریسک‌هایی مواجه است.

کریمی، اذعان داشت که عمیق نبودن فرهنگ بیمه در کشور، مشکلات اقتصادی، بیکاری و گرفتاری‌های معیشتی باعث شده که خیلی از مردم بیمه را کالای لوکس تلقی کنندکه شاید بالا بودن قیمت تمام شده بیمه هم در آن اثرگذار باشد.

وی، با بیان اینکه “در بعضی از مناطق به خصوص نقاط روستایی دسترسی به بیمه کمتر است” گفت:۳۰ درصد جامعه در روستاها ساکن هستند و فعالیت‌های اقتصادی زیادی در این مناطق وجود دارد که بسیاری از کسب‌وکارهای آنها از پوشش بیمه برخوردار نیست.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 487 views بار دسته بندی : اخبار بیمه تاريخ : 21 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.